Scenekunst

Profesjonell amatør-revy

I UKErevyen iWorld får NHH studentene vise at de kan mer enn å regne.

Årets ukerevy strutter av energi, glede og formidlingsevne. Alt er sydd sammen på en profesjonell og seervennlig måte. Kvaliteten på både regi og koreografi er så god at man glemmer at dette er en student revy. Derfor er det muligens lett å være for streng mot denne revyen og å heller sammenligne  den med profesjonelle revyer heller enn andre student revyer.

Den røde tråden i årets ukerevy er nylig avdøde Stive Jobs ankomst til himmelen hvor han kritiserer jorden for å være gammeldags og mener det er på tide å oppgradere til iWorld. Revy sketsjene blir presentert som en del av det iWorld har å by på. Linken mellom de ulike nummer og iWorld er ikke alltid like tydelig. Likevel dukker Gud, Jesus og Jobs opp ofte nok til at den røde tråden ikke forsvinner.

Selv om revyens utseende er profesjonelt er ikke alltid tekstene av samme karakter. Det er nemlig langt mellom latterkulene og den helt store latter krampen uteblir også. Til gjengjeld er den musikalske showet absolutt verdt å se og man kjeder seg ikke et øyeblikk.

Student revyer har en tendens til å la det interne ta styringen, men det har disse NHH studentene klart å unngå, slik at det også blir spiselig for oss på høyden.

Av nummer som er verdt å trekke fram er særdeles god Øystein Sunde parodi i Knut Anders Torsets skikkelse.  Gjennom hele dette innslaget satt latteren løst og det var lett å la seg imponere over de musikalske ferdighetene.

I nummeret Lei en Østfolding blir man introdusert for en alltid positiv og direkte østfolding spilt av Håvard Helgesen. Poengene og ideen er god, men de helt gode tekstene lar vente på seg sammen med latteren.

Gabrielle får gjennomgå i treffende og morsom parodi, framført av Benedikte Sørbye som høyst sannsynlig er bedre å synge enn orginalen. NHH studentene får vist at de har så det rekker av selvironi når de lansere iLandshjelpen hvor de understreker viktigheten av å hjelpe seg selv før man eventuelt hjelper andre. Jentene som ble tatt for kokain smugling i Bolivia får passet sitt påskrevet i en treffende og høyst underholdende oppsummering av deres Bolivia opphold.

I løpet av forestillingen kan man heller ikke unngå å ta turen innom himmelens motstykke, helvete. Her møter man igjen Stalin, Saddam, Gaddafi og Kim Jong-il i Diktator kameratene som på humoristisk vis beskriver livet i helvete.

Stein Erik Hagen, Petter Stordalen og Olav Thon ble tatt på kornet i Lars Rabo Halvorsen, Nicholas Roberts og Knut Andres Thorset skikkelser da de skulle ønske velkommen til hver sin fest som på alle måter karakteriserer disse kjendisene.

Denne våren kan man vanskelig ha unngått å få med seg Hver gang vi møtes på TV2. iWorld har selvfølgelig sin egen versjon hvor Tone Damli Aaberge spilt av Olaug R. Stemsrud utmerker seg med sin lettkledde tolkning av Bjønevisa.

Et høydepunkt blant student revyer