Film og fjernsyn

Lindmos fjernsynsfest

NRKs storsatsing slår an.

Onsdagene på NRK har fått en ny mening når programleder Anne Lindmo inviterer til fjernsynsfest på Marienlyst. Gjester som er aktuelle, gjester som har gått i glemmeboken og gjester man burde vite noe om, propper sendetiden med gode, spennende og rørende historier i programmet ”Lindmo”. Programmet som sendes onsdager og varer i underkant av en time, er seriøst , men samtidig underholdende. Med politikere, skuespillere og musikere skaper Lindmo en herlig fjernsynsfest på en helt vanlig onsdag.

Kontroversielle Lindmo

Anne Lindmo er ikke redd for å spørre. Med sine kontroversielle spørsmål opplever en å kjenne på stillheten og nysgjerrigheten mens gjestene nesten blir litt ”tatt på senga”. Lindmo avbryter gjerne. Hun hever stemmen og kutter gjesten tvert av for å gå rett på sak. Hun er språklig bevisst og snakker i bilder for eksempel når hun spør Lysbakken om pengesaken i SV, og om han ikke var flau da han gikk ut bakveien på slottet. Når hun da ikke får et svar hun er fornøyd med, fortsetter hun ” når du bare er deg som tusler rundt på småskoa

på glattisen på baksiden av slottet -er det ikke en sviende følelse av ydmykelse?”. Hun får publikum til å vente i spenning på Lysbakkens reaksjon når hun spør :”Blir du ikke den unge Lysbakken som har skuffa seg sjøl og skammer seg litt?”.Vil han komme i forsvarsposisjon og tenne på alle plugger?

Statister med meninger

Publikum sitter ikke langt unna Lindmo og man ser reaksjonene deres. Hun vet å spille på dem og ber om håndsopprekkelser, stiller spørsmål og kommenterer gjerne noe som har med dem å gjøre. Publikum er statister med meninger i Lindmos show. Hun henvender seg til en som skal kommentere saken om Bjørnholt skole og introduserer ham ved å kommentere navnet hans. ” (…) og som bærer det fantastiske navnet – jeg må få lov til å si det – Bror Roger!”. Det er deilig når Lindmo tar et avbrekk som dette. Hun er levende og til stede.

Lindmo- ros

Lindmo roser gjestene. Rett fra hjertet ser det ut som. Når Berit Riise snakker om skilsmissen med mannen og at hun var fast bestemt på allikevel å gjøre en tomannsjobb utbryter Lindmo ”jeg tror du faktisk har gjort mer enn en to-mannsjobb. Jeg tror det skulle ha vært 12-13 mann for å erstatte deg, for å være helt ærlig!”.

Med erfarne og kjente gjester, som en av skuespillerne av de populære filmene om Harry Potter – Rupert Grint, til ukjente gjester som går på videregående skole skaper Lindmo en variert blanding av underholdning. Konversasjonen glir uanfektet både på norsk og engelsk. Programmet oppleves kanskje som mer intimt og intenst enn andre lignende underholdningsprogrammer. Hun skifter ut gjestene sammen med temaene og lar ikke deøvrige ta del i samtaler som angår de andre. Samtidig som programmet virker mindre løst og ledig enn hva man er vant til fra andre programmer i samme sjanger fungerer dette godt i “Lindmo”.

Lindmo kan med stolthet oppkalle programmet etter seg selv. Og det er ikke uten grunn at hun har gått seirende hjem fra Gullruten hele tre ganger med prisen for beste kvinnelige programleder. Vi kan glede oss til Lindmo melder seg inn i fredagens ”Gullrekka” frem mot sommeren!