Scenekunst

«Hele livet dreier seg om kriseforberedelser»

En befriende aften for alle flinke piker med stålkontroll (og mennene deres).

Sjanger: Teater/stand up. Med: Pernille Sørensen. Originaltittel: «Flink Pike». Tekstdoktor: Are Kalvø. Tekstforfatter: Pernille Sørensen, Anne Bjørnstad. Hvor: Ole Bull Scene

Har du også flink-pike-syndromet? Holder tempoet oppe gjennom hele døgnet, så du ikke skal rekke å kjenne hvor sliten du egentlig er? Baker både vanlige og glutenfrie boller til barnehagen, har full kontroll over alt som skal skje den neste uken, og skjønner INGENTING i det øyeblikket du innser at du har bommet på tiden eller tatt feil av dagene? Da er du ikke alene, ifølge Pernille Sørensen. Men det er helt greit! Ikke føl deg ille til mote av den grunn, det er helt normalt. Og slett ingen sykdom, slik som det ofte blir fremstilt.

Dette er temaet i forestillingen – flinke piker som legger lista unaturlig høyt for seg selv, både når det gjelder jobb, familie, venner og fritid. Sørensen prøver å legge skylden på sin beskyttede oppvekst i Bærum når hun skal forklare hvorfor hun ble som hun ble. Det blir fortalt flere hysterisk morsomme historier, og på et lerret i bakgrunnen får vi se flere tegn fra tidlig barndom på at hun kom til å bli en flink pike. Blant annet får vi se et grotesk dikt med pene, symmetriske border rundt, og bilder av en søt, liten Pernille i blondekjole som spiller piano samtidig som hun smiler fint til kameraet. Det var nok ingen vei utenom…

Mange kjenner Pernille Sørensen fra NRK-programmene Løvebakken og Melonas, og hun har både vært nominert til Gullruten (2004 og 2005) og vunnet Komiprisen for årets nykommer (2003). «Flink pike» er Sørensens første solo-forestilling, og hun imponerer til de grader. Hun er selvironisk, intelligent og overraskende personlig, og utviser en enorm selvsikkerhet der hun står helt alene på scenen. Det er ikke langt mellom de gode poengene, og mange av dem er hentet fra en travel hverdag som de fleste kan kjenne seg (altfor godt) igjen i.

Sørensen ble raskt varm i trøya, og det gikk ikke lang tid før jeg nesten ikke rakk å trekke pusten mellom de gode poengene. Spesielt den høflige harseleringen med Tone Damli og hennes opptreden hos Skavlan for noen uker siden var vidunderlig. Både bloggen, de lange slanke beina, behovet for å vise seg (nesten) naken og den sexy dialekten blir gjort narr av. «Men ho virka ålreit da, veldig ålreit. Sikkert skikkelig grei altså.» Også den velkjente Mette-Marit-parodien fikk publikum til å brøle av latter. Hva er vel et Pernille Sørensen-show uten denne?

Showet – er en hyllest til alle damer som karrer seg gjennom livet med altfor høye standarder for hva som er greit, sa Sørensen til Aftenposten før premieren i Oslo i høst.  Og slik blir det. Jeg går derifra med en god følelse inni meg; jeg er visst ikke så verst likevel, selv om jeg går gjennom hverdagen med (altfor) høye forventninger til meg selv. Det er helt greit å være flink pike. Men det er visst også greit å ikke alltid være perfekt pike, og jeg lover meg selv å ha litt mindre dårlig samvittighet neste gang det blir frossenpizza til middag eller fredagsvasken består av å støvsuge gulvet! Sørensen får også et ekstra pluss for å spøke med Bergen by – som hun helt tydelig kjenner godt.